woensdag 30 maart 2016

Marketing...zelf doen of uitbesteden

Een marketingafdeling is alleen voor grote bedrijven? Deze gedachte lijkt in veel MKB-bedrijven te leven. De 'marketing' wordt door de directeur zelf gedaan of een medewerker die het er als taak bij doet. In deze blog geef ik je een aantal eyeopeners.....moet je het zelf blijven doen of uitbesteden?

Marketing... het is een breed begrip die te pas en te onpas wordt gebruikt. Het omvat alle activiteiten die bijdragen aan het onder de aandacht brengen van je product of dienst met als doel meer business te genereren. Marketing is ook een specialistisch vakgebied. Om het effectief in te zetten is kennis en ervaring nodig.


Gebrek aan focus

De afgelopen jaren ben ik met heel wat MKB-bedrijven in contact geweest. Ik zie over het algemeen weinig focus op marketing of het wordt niet professioneel aangepakt. Vaak ontbreekt het aan tijd en kennis of wordt de uitvoering gedaan door een medewerker die het als taak erbij doet. Wat men vaak niet realiseert is dat een goede strategie en uitvoering veel meer oplevert.

Meten is weten

Een bericht op social media plaatsen, dat kan iedereen. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw doelgroep bereikt en dat je betrokkenheid en verbondenheid (engagement) met je merk of bedrijf creëert. Dat lukt slechts een klein percentage. Sterker nog, meer dan de helft van de bedrijven meet niet eens de resultaten.

Er wordt maar wat gedaan. Zonder (strategisch) plan, zonder doelstellingen en vooral korte termijn denken. En dat is precies de reden waarom ik vorig jaar ben gestart om MKB-bedrijven te helpen, als externe marketingafdeling.

Het juiste pad

Een goede marketingstrategie is belangrijk voor het nemen van het juiste pad. Een professionele uitvoering geeft potentiele klanten vertrouwen en draagt bij aan het vergroten van je business. De meeste marketingcampagnes lopen niet stuk op een slecht idee, maar op een slechte uitvoering. Met als gevolg dat het rendement op de investering laag is.

Is dit herkenbaar? Dan kan het slim zijn om je marketingafdeling uit te besteden ofwel ‘outsourcen’. Als ondernemer wil je doen waar je goed in bent. Je focus hoort op je core business te liggen. En daarbij worden IT, administratie en HR-afdelingen al veelvuldig uitbesteed aan een extern bedrijf. Waarom zou je dat met je marketingafdeling niet doen. In deze blog geef ik je een aantal eyeopeners.

--> Expertise binnen handbereik

Ga eens na…hoeveel marketingkennis heb je echt in huis? Beperk je je tot wat je weet of heb je intern een medewerker voor de uitvoerende taken.

Er wordt steeds meer van een de marketeer gevraagd. Hij/zij moet creatief zijn, een goede projectleider en planner, een tekstschrijver met een vlotte pen, alles van social media afweten en zelfs kunnen ontwerpen in Photoshop of Indesign. Dergelijke professionals zijn zeldzaam. Bij een externe marketingafdeling scheelt het een zoektocht naar de juiste persoon. Je hebt tenslotte alle marketingexpertise tot je beschikking en alleen wanneer jij het nodig hebt.

--> Capaciteit

Binnen een marketingafdeling is het vaak hollen of stilstaan. Zo zijn er deadlines en kom je capaciteit tekort. Buiten de campagnes is er wel eens weinig omhanden. Het voordeel van een externe marketingafdeling is dat je ze kan inschakelen wanneer het nodig is. Zelfs als verlengstuk van je huidige afdeling. Geen verspilde uitgaven en beschikbaar wanneer het nodig is.

--> Geen gedoe met vaste contracten

De nieuwe Flexwet en de wijzigingen omtrent de transitievergoeding heeft ertoe geleid dat MKB-bedrijven niet happig zijn op het aannemen van personeel. Door de hoge vergoedingen zijn vaste contracten minder interessant voor werkgevers. Marketing is veelal de eerste waarop bezuinigd wordt als het slecht gaat met een bedrijf. Met een externe marketingafdeling is dit niet aan de orde. Geen gedoe met vaste contracten, maar maandelijks een factuur waarvan de kosten ook nog aftrekbaar zijn.

--> Frisse kijk op je marketingaanpak

Als je als marketeer jaren bij hetzelfde bedrijf werkt is de kans op tunnelvisie groot. Het wordt steeds moeilijker om creatief te blijven en steeds weer iets nieuws te bedenken. Een externe marketingafdeling geeft je een frisse kijk op je marketingaanpak. Door kennis en ervaring vanuit diverse expertises te bundelen blijft er een continue stroom van creativiteit en ideeën.

--> Kostenbesparing

Eén marketeer kost een bedrijf ongeveer € 50.000,- euro op jaarbasis (bron Loonwijzer). Reken maar uit wat een heel team kost. Afhankelijk van je wensen betaal je bij een externe marketingafdeling voor de uren die je nodig hebt. De gemiddelde besteding ligt op ongeveer de helft van wat een marketeer kost. De besparing is hier al direct gemaakt. Als je dan ook meerekent dat je met een professionelere aanpak meer rendement behaalt op je acties en een hogere productiviteit hebt, dan is de overweging wellicht snel gemaakt.

--> Continuïteit

Marketing is een continue proces. Het stopt niet na een campagne of lead genererende actie. Markten veranderen en de concurrentie staat niet stil. Het is een continu proces van meten, bijsturen, optimaliseren en verbeteren om een zo hoog mogelijke return on investment te realiseren. Een externe marketingafdeling zorgt voor die continuïteit. En je hebt meteen een stok achter de deur om de focus op je marketingactiviteiten te houden.


Vind je mijn blog interessant en herken je je hierin? Dan kan ik jou helpen.
Speciaal voor MKB-bedrijven biedt ik een GRATIS Marketing Quickscan aan. Je ontvangt een rapportage met concrete verbeterpunten. Geheel gratis, het kost je slechts een kop koffie en wat tijd om de resultaten te bespreken.

Vraag direct de gratis Marketing Quickscan aan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten