woensdag 20 april 2016

5 tips voor een betere opvolging van leads

Hoe vaak overkomt het jou? Je bent op een beurs, je hebt een goed gesprek maar ze vragen geen visitekaartje of contactgegevens. Je vult een contactformulier in voor meer informatie of offerte aanvraag en vervolgens hoor je er niets meer van. Of je vult je gegevens in, ze beloven je een mail te sturen, maar ondertussen blijft het stil. Hoe vaak het mij is overkomen? Te vaak… dat bedrijven geen opvolging geven aan leads, hoe duidelijk het koopsignaal ook is. Is dit herkenbaar voor jouw bedrijf? Lees dan vooral verder…

Meer business door leads
Ik vraag me echt af waarom bedrijven dit niet serieus nemen. Is het een gebrek aan tijd, tekort aan mankracht of gebrek aan focus? Lead genererende acties worden met een doel bedacht en uitgevoerd. Juist, je wilt meer business. Een beursdeelname, website of specifieke acties kunnen een flinke krater slaan in het vaak niet al te grote marketingbudget. Zo kost het tijd van het personeel, zijn er vaak externe bedrijven bij betrokken en dan heb ik het nog niet over de marketing- en promotiekosten. Maar het kost nog méér als er geen opvolging wordt gegeven op de leads die daaruit voortkomen.

Gevolgen
Je business zal niet zo hard groeien. En je potentiele klant, die zal niet meer bij je aankloppen. Het zal je naam weinig goed doen, het draagt niet bij aan het vertrouwen in je bedrijf en je deze potentiele klant zal geen goed woordje voor je doen in zijn of haar netwerk. 
Hoe zorg je nu voor een betere opvolging van leads? Lees mijn tips en pas ze toe. Je zal zien dat je business gaat groeien.


Tip 1: Stel doelen en maak een plan
Een lead genererende actie kost altijd een investering in tijd, geld of energie. Om een zo hoog mogelijke conversie te realiseren is het belangrijk om vooraf een plan op te stellen. Begin met het stellen van de doelstellingen en maak deze heel concreet. Als je niet weet wat je naar toe wilt, ga je het ook niet bereiken. Werk vervolgens je plan uit. Hoe ga je deze doelstellingen bereiken, wat is daarvoor nodig en beschrijf de stappen/acties die je gaat nemen om de lead om te zetten naar klant. Evalueer aan het eind van de actie en ga na wat je de volgende keer kan verbeteren. Zo houd je de focus op resultaat. 

Tip 2: Zorg voor een goede communicatie met het salesteam
Heb je een salesteam of communiceer je alleen via het online kanaal met je doelgroep? Zorg altijd dat je team op de hoogte is van de acties die je doet. Informeer ze over het actieplan en zorg dat ze beschikken over de juiste salestools om de leads snel op te pakken. Denk hierbij aan een welkomstmail, informatie- of documentiepakket, offerte documenten, extra actie om de prospect direct klant te maken. Geef een korte training/kick-off (vooral voor beursdeelname aan te raden), stel een realistisch groepstarget en doe wat extra’s voor je team als ze het doel behalen.     

Tip 3: Investeer in een goed CRM-pakket
Een goed CRM-pakket is het halve werk. Investeer in een goed CRM-pakket. Zorg dat alle leads hier ook daadwerkelijk ingezet worden. Tegenwoordig zijn er voor de meeste CRM-pakketten handige koppelingen met e-mail en mailingprogramma’s, social media, KvK, creditchecks en boekhoudsystemen. Kortom, je hebt alle informatie over de lead in één oogopslag bij elkaar. Hoe meer informatie je over je prospect weet, hoe gerichter je je communicatie kan doen, met een hogere conversie als gevolg. Doe hier je voordeel mee.

Tip 4: Automatiseer je communicatie
Een groot deel van het proces kun je automatiseren. Denk hierbij aan een automatische reply, nieuwsbrieven, dankmails, offertetools via de website, etc. Dat scheelt erg veel tijd. Zodra de lead een bericht ontvangt dat zijn aanvraag is ontvangen of een dankbericht voor een bezoek aan een evenement zal hij ook meer geduld met het bedrijf hebben. Communiceer, wees eerlijk en beloof wat je waar kunt maken.  

Tip 5: Schakel extra mankracht in
Als je investeert in een lead genererende campagne en je hebt niet voldoende mankracht om de leads op te volgen, schakel dan extra mankracht in of automatiseer het proces. Denk hierbij aan een ICT-bedrijf om het proces te automatiseren, een medewerker voor invoerwerkzaamheden en een externe marketingafdeling voor een effectieve communicatie. Het kost namelijk nog meer om de leads te laten liggen.


Geen of slechte opvolging van leads is een gemiste kans voor bedrijven. Als externe marketingafdeling help ik bedrijven met een professionele aanpak van hun marketingactiviteiten. Ik kan jouw bedrijf helpen om het maximale uit de campagnes of events te halen. Met een betere return on investment (ROI) op de marketinginvestering als gevolg. Heeft deze blog je interesse gewekt? Laten we dan vrijblijvend een afspraak maken.

Over Astrid Miltenburg
Astrid Miltenburg heeft ruim 10 jaar ervaring in het marketing- en communicatievak.
Een succesvolle marketing en communicatie strategie is voor veel bedrijven een grote uitdaging. “Ik ben ervan overtuigd dat een professionele aanpak zal leiden tot meer business. Met MarketingOnly help ik, als externe marketingafdeling, bedrijven die behoefte hebben aan advies en extra ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en events”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten